ur mail till syster. bland annat.

...jag har forresten atit fisk flera ganger och moules frites har om
dagen, typisk bretagnemat (tydligen...jag forsoker lara mig men puh och
det ar ju nastan dodsstraff pa att ta fel pa regionerna har) <--- vilkzet marktes ganska tydligt forra evckan nar vi var i Paris Expo, som svenska massan fast MYCKET storre, saklart, dar det var Salon d'agriculture vilket innebar koutstallning, hundratals kaniner och hons i burar, hundmat, hastskit, djurprylar, bonder i massor, herregud vad konstigt det var att kliva in fran Paris med storstadsmanniskorna och in i denna gigantiska sal full med bondlappar! hur skont som helst; jag kade mig hemma, hahah, paminde mig om mina somrar och vanner pa landet. och sa var det ju da den gigantiska matavdelningen dar allt SAKLART var uppdelat i de olika regionerna i frankrike, med tillhorande specialiteter, flaggor och turistbroschyrer.

pa det stora hela en valdigt kool upplevelse, att verkligen kliva in i hela den franska lantkulturen. provsmaka vin, ol och ostar i mangder, men saklart inte sa mycet som man had velat. och lite snala var dem med provsmakningarna, inte undra pa det - fore massan raknade man med MINST 600 000 besokare. det lar ha overstigits, men inte av parisarna sjalva. tydligen ar detta den enda stora anledningen for manga fran "la compagne" att aka in till den stora staden. hahaha. ja det var en upplevelse.

en upplevelse ar ocksa att jag har drygt "àà kronor kvar pa kontot. mina sista veckor har kan bli en intressant upplevelse.
det beror visserligen pa att de drar 150 euro nar man hyr en cykel har pa gatan, som man senare far tillbaka, men det gor mig grymt orolig att det inte har kommit tillbaka. man kan ju liksom inte lata bli att undra om det har blivit fel nagonstans, aven om jag lamnade tillbaka cykeln kan ju nagonting ha gatt fel och da gar dryga 1700 svenska riksdaler dit den franska pepparn vaxer. det ar en sorg. sa jag ber om era boner for ina sammanlagt dryga 5000 spänn som ligger och flyter mellan La Mairie de Paris och Mig.

puss!
mademoiselle T, även kallad tété av vissa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0